“De Sense Storm® prikkelt andere delen van je brein”
Diana Coolegem, directeur Nyna Communicatie, partner/snr adviseur NynaBlue
“Voordat ik kennismaakte met de Sense Storm®, kwam ik via de meer traditionele routes aan kernwaardes voor mijn klanten. Een vraagstuk, een groep mensen en een flip-over. En daar was ik altijd tevreden mee. Alleen doe je dat volledig met je hoofd en veel minder met je gevoel.” En daar zat nou juist de crux. Diana wist dat het ook anders zou moeten kunnen. En dat vond ze bij de Sense Storm®. “Je kunt zoveel meer dan wanneer je alleen op de ratio vaart. Je krijgt beter passende en geëigende resultaten, omdat je mensen de ruimte geeft om op hun gevoel te vertrouwen.”
Een ontdekkingsreis naar het binnenste van de organisatie
Diana heeft de Sense Storm® meerdere malen ingezet voor het benoemen en bepalen van de gewenste positionering van woningcorporaties, maar ook voor hele woonwijken. En altijd met passende resultaten. Door de methodiek van de Sense Storm® worden mensen in een andere modus gebracht, zo heeft Coolegem het ervaren. “De Sense Storm® tilt mensen als het ware naar een ander niveau dan dat ze gewend zijn. En dan zie je dat de mensen van wie je het ’t minst verwacht, de meest creatieve dingen bedenken. Dat is zo gaaf. Het is een ontdekkingsreis naar het binnenste van de organisatie, maar ook naar jezelf.”
Je ziet een hele andere kant van iemand
Een paar dagen voor een geplande sessie, leveren de deelnemers een foto in. De opdracht bij het uitzoeken ervan is altijd iets persoonlijks: wat is jouw meest perfecte klantbeleving ooit geweest, waarom heb je jouw huidige huis gehuurd of gekocht? Volgens Diana, die bij alle sessies van haar klanten aanwezig is geweest, kom je daarmee direct in het begin van de sessie al tot andere gesprekken met elkaar. “Je stapt de wereld van de hectiek uit en een meer persoonlijke in. Als een directeur van een woningcorporatie vertelt “dit ben ik in New York, met mijn twee kinderen, die inmiddels op eigen benen staan, geeft dat direct een open sfeer.” De relaties van Diana Coolegem met haar klanten en partners zijn hierdoor op een hele vanzelfsprekende manier verstevigd en versterkt. “Een heel prettig neveneffect”, vindt Diana.
Strak organiseren
Een Sense Storm® lijkt losjes en relaxed, maar is, zonder dat je het merkt, altijd strak georganiseerd. En dat is ook nodig. Je vraagt mensen tenslotte om iets te doen wat buiten hun comfortzone ligt en sommige vinden dat best spannend. “Mensen zijn in zulke situaties wat sneller geneigd om lacherig te worden, zeker als je geblinddoekt parfums moet gaan ruiken”, is de ervaring van Diana. “Het risico van een laissez-fair sfeer ligt dan op de loer.” Het bieden van structuur en het creëren van een veilige omgeving, draagt bij aan een goed geoliede sessie. Daarbinnen is (speel)ruimte genoeg voor creativiteit.
Het onthullen van de kernwaarden is als het krijgen van een cadeautje
“Na al die positieve resultaten, die we boekten bij onze klanten, hebben wij de Sense Storm® ook voor ons eigen bedrijf gedaan”, vertelt Coolegem, “Het is alsof je een cadeautje krijgt als je jouw gewenste kernwaarden voor je ziet.” Volgens Coolegem zijn de kernwaarden namelijk de kapstok waar alles aan opgehangen wordt. “Het is niet voor niets dat onze freelancers eerst onze kernwaarden onderschrijven, voordat ze zich kunnen aansluiten bij Nyna!”
Kernvraag: toetsen van de huidige kernwaarden, aansluiting positionering bij wens van de klant.
Gewenste kernwaarden: Loyaal, Doortastend, Inspirerend
Resultaat: kernwaarden zijn met name doorvertaald in houding en gedrag – ‘van belofte naar bewijsvoering’