Gebiedsontwikkeling is niet eenvoudig, vaak zijn er veel stakeholders betrokken, die ook nog eens een eigen agenda hebben. In de traditionele manier van samenwerken wordt vaak de nadruk gelegd op de verschillen in de agenda’s. Wat zou het met de samenwerking doen als de nadruk zou worden gelegd op de overeenkomsten?
Vaak zijn de overeenkomsten talrijker en geven deze energie in plaats van dat er energie wordt onttrokken aan de stakeholders. BrandSense heeft een aanpak ontwikkeld die ondersteunt bij het tot stand brengen van een constructieve dialoog tussen alle stakeholders. Dit kan gaan van gebouw, straat, wijk, stad tot een heel gebied. Onze aanpak is gericht op het onthullen van het collectieve karakter/ identiteit van een gebied, alsook zorgen voor een energieke samenwerking tussen de stakeholders onderling en de (toekomstige) gebruikers van het gebied. Dit is BrandSense ‘Gebiedsbelevingaanpak’.
Bepalen van de Identiteit
Het vertrekpunt wordt gevormd door de kernwaarden van het gebied. Om alle partijen enthousiast en betrokken te krijgen en te binden is het belangrijk dat men de huidige & toekomstige kernwaarden samen bepaalt. Als iedereen zich herkent in deze kernwaarden dan volgt uitwerking van de kwaliteiten ervan als vanzelf. Het benoemen van kernwaarden is iets wat aan het begin van het ontwikkelingsproces gedaan wordt.
Dit betekent dat niet alleen professionals deelnemen aan het vaststellen van de huidige & gewenste identiteit. De gemeente, projectontwikkelaar, corporatie, overige stakeholders, kortom de mensen die werken aan of in de wijk en (potentiële) bewoners worden hierin nadrukkelijk betrokken. Hierdoor ontstaat het gezamenlijk geheugen van de wijk.
Gebiedsbeleving aanpak
Door externe belanghebbenden te betrekken creëer je intrinsieke betrokkenheid en voelen zij zich medeverantwoordelijk voor het eindresultaat (‘invented by me’). Hierdoor ervaart men tijdens het gebiedsontwikkelingproces minder weerstand en wordt het beslissingsproces versneld.
Kenmerkend voor BrandSense sessies is de energieke setting waarin deze plaatsvinden en de creativiteit wordt geprikkeld. Omdat ons onbewuste 200.000 keer sneller prikkels en informatie verwerkt dan ons bewuste en ons onbewuste zich concentreert op de overeenkomsten tussen mensen (zonder te gaan ’polderen’…), maken we in de sessies gebruik maken van ons ‘slimme onbewuste’. Dit doen we door het uitvoeren van specifieke opdrachten die een beroep doen op onze zintuigen en daarmee op ons associatief vermogen.
“Spannend en intrigerende synergie. Fantastisch geoliede machine“- deelnemer bewonerssessie ten behoeve van de Professor Schoemaker Plantage, te Delft.
Methoden & Aanpak
Waar staat het gebied voor? Wat zijn de verbindende elementen en waarden? Wat is de potentie van het gebied? En omdat we werken met ons associatieve vermogen en het combineren met ons slimme onbewuste, zijn de resultaten verrassend, to-the-point en verhelderend.
Doel:
Unieke kernwaarden, look & feel, basis voor ‘gebiedsbelevingsconcept’.
Gewenste archetype.
Intake, sessie, opmaak kernwaarden, visueel & tekstuele gebiedsbeleving presentatie.
Aanpak:
– een sessie van 4,5 uur met min. 10 deelnemers
– Zelf beleven door naar buiten te gaan en te zien wat beleving doet
– Samen het DNA bepalen aan de hand van de 15 belevingselementen
Ervaringsdeel van de sessie in het gebied en het onthullende deel binnen.
De Walk of Senses kan worden gedaan in het gebied dat ontwikkelt gaat worden of kan worden gehouden in gebieden daar buiten, ter inspiratie voor het te ontwikkelen gebied. Centraal staat dat de deelnemers uitgedaagd worden om een gebied echt te ‘beleven’. Waardoor inspiratie als vanzelf zich zal manifesteren.
BrandSense heeft binnen haar netwerk de beschikking over graphic design specialisten die passende huisstijlen kunnen realiseren, van creatie t/m productie.
Als gebiedsregisseur ligt de focus op het blijven nastreven van het collectieve geheugen en zorg blijven dragen voor de onderlinge cohesie bij de Stakeholders. Hiervoor is betrokkenheid nodig, zij het op een zeer bescheiden manier gedurende de doorlooptijd van het ontwikkeltraject.
De gebiedsregisseur kan aan een project worden toegevoegd op basis van een (strippenkaart) abonnement. Hierdoor ontstaat er een langdurige relatie en blijft het collectieve geheugen actueel en op de agenda.
Dit kan leiden tot nieuwe en interessante manieren van marketing. BrandSense ondersteunt hierbij in het creatieve proces. Onze business partners kunnen ondersteunen in de realisatie en productie van de concepten die hier worden bedacht.
Events en activiteiten ondersteunen de identiteit en gaan dan ook verder dan een buurt BBQ of een straatfeest met springkussens voor de kinderen. Ondersteuning vanuit digitale communicatiemiddelen wordt hierin meegenomen.