..het woord ‘organisatie identiteit’ in 1985 voor het eerst gebruikt werd?

“De term organisatie identiteit werd voor het eerst gebruikt door organisatie wetenschappers Albert
en Whetten in 1985. Zij definieerden organisatie identiteit als volgt:
“Members shared believes about the central, distinctive and enduring characteristics of the
organization”

Albert en Whetten hadden zich verbaasd over de heftige reactive van college hoogleraar op een
ogenschijnlijke kostenbesparing van de universiteit. De vraag die hen bezig hield was waarom de
reactie zo heftig was. Conclusie: deze besparing raakte een kernkarakteristiek van de organisatie
waaraan deze hoogleraar in hoge mate aan hechtte, namelijk ‘onderzoek’. De kostenbesparing
was voor hun college het toonbeeld van aantasting van de onderzoeksfunctie van de universiteit.

Organisatie identiteit gaat om die kenmerken die zowel centraal, onderscheidend als duurzaam zijn.
Bovendien gaat organisatie identiteit niet over objectieve kenmerken van de organisatie, maar over
de overtuiging van de leden van de organisatie over wat de organisatie in essentie kenmerkt.”
(Bouwen aan organisatie identiteit door Tibor van Bekkum)

Binnen de BrandSense methode onthullen we de unieke overeenkomsten in de overtuigingen van
de leden van de organisatie. Hoe onmogelijk dit vooraf ook mag lijken, die unieke overeenkomsten
vinden we altijd…