“De Sense Storm® is geen poldermodel”
Jhony Stalman, Channel marketing Manager Nederland Tech Data NL

In de afgelopen jaren heeft Tech Data NL verschillende overnames gedaan. Het DNA van de organisaties kwam vaak niet met elkaar of met die van Tech Data NL zelf overeen. Vaak ging het om voormalige concurrenten, die, eenmaal tot hetzelfde Tech Data NL behorend, doorgingen met de competitie. Dat er door de overgenomen partijen in het verleden ook nog andere markten bediend werden, droeg niet bij aan het gezamenlijke doel, wat ze wel voor ogen zouden moeten hebben. Of zoals Jhony Stalman het zegt: “Het was alsof alle hokken van de dierentuin waren opengezet en mensen van allerlei pluimage verwilderd kris kras door elkaar over de savanne doolden.”

Je mag politiek incorrect zijn
In totaal werden er zes Sense Storms® ingezet. Eerst om de huidige identiteit en imago te achterhalen, daarna om de gewenste merkbeleving te creëren. ” Het maakt het profiel van de organisatie glashelder. Je ontkomt er niet aan. Er is geen ge-ja-maar. Dat komt deels door het verrassingseffect”, legt Jhony Stalman het succes ervan uit. Voordat de deelnemers naar de studio komen, weet niemand wat er precies gaat gebeuren. Mensen denken vanuit een kader dat ze kennen en verwachten vaak een brainstorm. “Maar omdat het zo anders is, laten mensen nu wel het achterste van hun tong zien. Bij de Sense Storm® mag je politiek incorrect zijn.”

Wilde ganzen weten vaak niets over de markt
Door de Wilde Ganzen wordt je gedwongen om helder te zijn in je verhaal. Zij kijken vaak op een heel andere manier naar het bedrijf, weten meestal niets van de markt of over de producten, maar willen wel begrijpen wat er gezegd wordt. “Bij ons was er een masterchef aanwezig”, herinnert Jhony zich, “Zij was geheel eerlijk en vroeg me op de man af: waarom zitten we hier? Jullie lijken te twijfelen over je eigen verhaal! Dat was wel even slikken.”

Vergeleken worden met Old Spice is confronterend
Maar ook de geuropdracht zette Jhony aan het denken. “Ik herinner me nog goed dat we Old Spice roken”, vertelt hij. “En dat we unaniem de geur vonden passen bij het huidige Tech Data NL. Dat was best confronterend.” De foto-opdracht vond Stalman fascinerend. “Toen er gevraagd werd naar jouw meest ultieme klantbeleving ooit, bleek dat iedereen op zoek was gegaan naar perfectie. En dat juist die te vinden is in de kleine dingen. Daarbij kwam gelijk de frustratie ‘waarom kunnen wij dat niet?’”.

Het is wat het is
In de Sense Storm® werk je met de realiteit, met ‘zoals de dingen nu eenmaal zijn’. “Het is de naakte waarheid die boven komt bij een Sense Storm®”, zegt Stalman, “je kan het daarna moeilijk nog ontkennen. Je gaat onwetend de sessie in en geeft primaire reacties. Er komt daardoor een zeer concreet, helder en werkbaar resultaat naar boven. Het is precies zoals het is.” Sommige associaties vielen de Tech Data medewerkers rauw op hun dak, maar na afloop was Jhony trots. “Trots op het feit dat we volgens iedereen goud in handen hebben.”

Naam: Tech Data NL
Kernvraag: onthullen van de huidige situatie en in kaart brengen van het gewenste toekomstbeeld van medewerkers, klanten en vendoren.
Gewenste kernwaarden: Surprisingly SMART, Assertive Guide, Personal Touch, Will to win (Met als paraplu Integrity & respect)
Belangrijkste resultaat: Gedeelde richting en energie terug in de organisatie

logoETC20121

Naast een mooie doorvertaling van de Corporate Values naar voelbare waarden, is er door de betrokkenheid van zowel de interne als de externe deelnemers aan de Sense Storm® een boost gegeven aan de energie bij de medewerkers. En dat voelt geweldig.