Een merknaam heeft vele functies, niet alleen zorgt het voor herkenning, het heeft ook nog eens meer waarde dan alle activa bij elkaar. Voor veel ondernemingen is in het bezit zijn van een sterke merknaam zelfs van levensbelang.

Het ontstaan van een merknaam

Vaak worden merken in verband gebracht met producten van fabrikanten, desondanks zijn het de winkelbedrijven die het eerste met een merk op de markt kwamen. De merknaam is ontstaan in de Britse industriesteden. Kruideniers verpakten hun artikelen vaak in zakjes of doosjes, dit scheelde tijd op drukke dagen in de winkels. De Europese fabrikanten namen dit idee over en in 1850 ontdekten zij dat ze veel kruideniersartikelen beter, sneller en voor een goedkopere prijs konden maken. De fabrikanten plaatsten een merk op hun producten en verkochten de artikelen voor vaste consumentenprijzen. Hiermee was de basis voor het merk gelegd.

De functies van een merknaam

Een merknaam heeft verschillende functies, zowel voor de consument als voor de fabrikant. Voor de consument zijn er twee functies van belang. Beide functies worden hieronder uitgelegd.

Het gemak

Een consument heeft vaak een voorkeur voor een bepaald merk, het geeft de consument een bepaalde zekerheid van kwaliteit en dat hij of zij waar voor het geld krijgt. Het aanbod is enorm gestegen en door de grotere getalen producten en merken die in de winkel liggen, is het merk voor veel fabrikanten steeds belangrijker geworden.

Psychologische functie

Voor veel mensen is zelfexpressie erg belangrijk. Om zich te onderscheiden van anderen kiezen mensen voor een bepaald merk, maar ook om aansluiting te vinden bij een groep, kan men bewust kiezen voor een merk. Iedereen kent het fenomeen wel dat iemand een grotere, mooiere en duurdere auto wil hebben dan de buren om te laten zien hoe welgesteld zij zijn.

Naast de expressieve functie hebben merken ook een impressieve functie. Door kleren, sieraden en schoenen van een bepaald merk te dragen kan men zich goed voelen en het gevoel hebben erbij te horen.

Naast dat een merknaam functies biedt voor consumenten, biedt het hebben van een goede merknaam ook verschillende functies voor bedrijven.

Onderscheid creëren

Door een sterke merknaam te hanteren onderscheiden aanbieders zich van hun concurrenten. Zeker wanneer een product nagenoeg hetzelfde is als het product van de concurrent, kan de merknaam meerwaarde bieden. Op deze manier slaagt een bedrijf erin om een monopolypositie te creëren. Zoals eerder genoemd hebben consumenten vaak een voorkeur voor een bepaald merk en daardoor blijven zij een product kopen.

Het creëren van een sterk merk vergt niet alleen investeringen in productontwikkeling, maar ook in marketingcommunicatie. Een merk dat meerwaarde weet te creëren kan een hogere prijs vragen voor haar producten. Desondanks kan het verschil in prijs niet te groot worden, als dat wel het geval is, zullen consumenten overstappen naar een ander merk.

Mogelijkheid tot productintroductie vergroten

Een bedrijf dat producten hanteert met een sterke merknaam kan makkelijker een nieuw product op de markt brengen. Doordat consumenten al vertrouwd zijn met het merk zijn zij eerder geneigd om het nieuwe product te kopen.

Minder afhankelijkheid

Een bedrijf met een sterke merknaam wordt minder afhankelijk van de detailhandel. Wanneer consumenten graag een bepaald merk kopen wordt de detailhandel bijna gedwongen om het product op te nemen in het assortiment, anders gaat de consument wel naar een andere winkel.

Wil jij meer weten over merknamen en wat een sterke merknaam voor jouw bedrijf kan doen? Neem dan contact op met Birgit Laemers, +31 (0)6 81 62 28 71 of kijk verder op onze website.

 

 Infonu.nl. (z.d.). Het belang van een sterke merknaam. Geraadpleegd op 26 juni 2015.